Приветствую Вас, Гость
Разработки уроков

Чарльз Диккенс. «Рождественская песня в прозе». Перерождение Скруджа как следствие осмысления своей жизни

Розробка уроку зі світової літератури

6 клас

 

 

Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі». Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя

Підготувала

вчитель світової літератури

Донецької загальноосвітньої

школи І–ІІІ ступенів № 82

Негода Ольга Юріївна

Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі». Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя

Мета: допомогти учням глибше усвідомити гуманістичний зміст та ідейно - художні особливості твору; розвивати навички образного та логічного мислення, артистичні здібності, естетичні смаки, пам'ять учнів; виховувати на засадах гуманістичних загальнолюдських цінностей

Обладнання: портрет Діккенса, збірки його творів, ілюстрації до них; повість М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом», оповідання П.Мирного «Морозенко», О.Пчілки «Збентежена вечеря»; елементи костюмів та декорацій, аудіозаписи колядок, щедрівок; уривки з мультфільмів «Різдвяна пісня в прозі» та «Качині історії»; картки; каравай, цукерки, свічка, скатертина

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Герой на ім’я Скрудж добре вам відомий з мультсеріалу Уолта Діснея «Качині історії». У цих мультфільмах Скрудж МакДак – скупий і розважливий дядько чарівних каченят (уривок з мультфільму).

Те саме ми бачимо й у Діккенса – герой-скнара має життєрадісного, доброго племінника. Ім’я діккенсовського містера Скруджа стало загальним ще у ХІХ столітті. Образ скупого, схожого на Скруджа, багатія є в багатьох творах світової літератури.

Цікаво, чи зможе Скрудж Ч.Діккенса подолати свою непривабливу сутність?

II. Основний зміст роботи

1. Вистава «Диво Різдва»

Виходить Діккенс (у капелюхові-ковпаку, в білій сорочці).

Діккенс: Різдво! Які це радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх, — навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, — таких самих людей, як вони самі!

Увесь християнський світ возвеличує Різдво!

Учень 1

На Святвечір панує казка,

Та всілякі дива й пригоди...

На Різдво всі погратися прагнуть,

Добрі чари стають в пригоді...

(М. Бойко)

Учень 2

Під Різдво, коли вечерю возять

Білої зимової пори,

Хоч морози аж печуть, морозять —

Скільки радості для дітвори!

(Д. Білоус)

Учень 3

Бувають дні, як одкровення Боже -

Благословення зоряних небес.

Коли на себе справжніх ми похожі

І в нас Ісус воістину воскрес.

(О. Ніколенко)

Учень 4

Столетья таинства полны,

И не исчезнет жизнь, покуда

Есть ощущенье новизны,

И удивления, и чуда.

(Р. Гамзатов)

Учень 5

Народився Бог на санях

В лемківськім містечку Дуклі.

Прийшли лемки у крисанях

І принесли місяць круглий.

***

Тешуть теслі з срібла сани,

Стелиться сніжиста путь.

На тихих санях в синь незнану

Дитя Боже повезуть...

(Б. І. Антонич)

Фольклорна група виконує щедрівки «Добрий вечір», «Нова радість стала» (аудіозапис).

Діккенс: Так зустрічають Різдво в Україні та інших слов'янських країнах - хто з веселими пригодами, з чортами та відьмами, як у повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом», хто з кутею пошановує хрещення батьків («Збентежена вечеря» О. Пчілки), а хто лише сподівається нащедрувати для себе й голодної матері, як Пилипко з оповідання П. Мирного «Морозенко». У нас в Англії люди теж збираються за родинним столом, вітають один одного, смакують фаршированою яблуками гускою, пудингом, намагаються допомогти тим, хто цього потребує.

Клерк: Які ми щасливі, задоволені один одним, вдячні долі!

Фред: Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити.

Хай живе Різдво!

Тім: Добре, що мене бачили у церкві. Я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, згадувати в перший день Різдва, хто примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити.

Скрудж (у шляпі-ковпаку похмуро сидить над тарілкою):

Нісенітниця! Дурниця! Бачать користі від тих святок! Я не балую себе на святках! Була б моя воля, я б такого бевзя, котрий бігає і галасує «Веселі святці!» — зварив би живцем укупі з начинкою! Окрім того, це ж даремне витрачання грошей. А що є миліше за гроші?

Гроші: Так, так, ми тут! Ми володіємо усім світом, і немає нічого кращого за нас!

Дух Марлі (обмотаний у простирадло):

Здоров був, мій колишній компаньйон! Сидиш сам? Прибутки підраховуєш? Кажеш, що гроші - все? А я от зрозумів, що це не все щастя в житті, та тільки пізно. Ось послухай, що про тебе люди говорять.

Пані Кретчитова (в капелюшку, пенсне, строгому англійському костюмі):

Тільки ради такого великого свята хтось може пити за здоров'я такого поганого, скупого, злого, безжалісного чоловіка, як Скрудж.

Пан з біржі: Старий скнара!

Боржник Скруджа: Немилосердний!

Дівчина Скруджа: Всі його величні почування потроху пожерла охота наживати гроші, вона зовсім опанувала ним. Він усе важить лише користю!

Фред: Не такий приємний мій дядечко, яким міг би бути. Але ж те зло, що він робить, карає його самого!

Дух Марлі (до Скруджа): От бачиш! А поглянь-но ще туди, у майбутнє (вказує на старця з бородою, нещасного, самотнього, що плаче над тарілкою). У кожного чоловіка душа не повинна бути замкнена, - треба, щоб вона завжди зустрічалася зі своїми близькими, щоб мала співчуття до інших...

Скрудж (розчулений, застрашений): Страшно! Так ото таке моє майбутнє? І гроші, що я дбайливо складав, відмовляючи в усьому навіть собі, не допоможуть?

Дух Марлі: Ні, за гроші не купиш ні справжнього кохання, ні справжніх друзів, ні поваги та приязні, не відкупишся і від самої смерті!

Гроші: Не слухай його, брехня!

Скрудж: Веди мене, куди хочеш! Коли ти хочеш учити мене, то я хочу скористатися з твоєї науки.

Діккенс: Принцип Добра завжди перемагає, незважаючи на щонайневдячніші обставини і важкі перепони!

Скрудж (веселий, привітний): Я почуваю себе легким, як пушинка; щасливим, як янгол; веселим, як школяр; у мене аж голова крутиться... Ой, який же я щасливий! Як я не розумів раніше, що добре слово, привітний усміх грошей не коштує; але часом добре слово - дорожче нам за великі кошти!

Гроші (ображено): Нас зневажають!

Діккенс: Ось так Скрудж став таким добрим другом, добрим господарем і доброю людиною, що навряд чи й знайдеш другого такого у доброму старому Лондоні або в якому іншому доброму старому місті в доброму старому світі. Але все це казка. Проте я вірю і маю намір вселяти людям віру в те, що на світі існує прекрасне.

2. Глядачі-учні, які не були задіяні у виставі, виступають у ролі театральних критиків

Інтерактивна вправа «Мікрофон»:

- Хто з акторів був найпереконливішим, добре впорався із завданням?

- У кого кращий костюм?

Слово вчителя

Порівняйте інсценівку акторів-учнів із мультиплікаційними персонажами. (уривок з мультфільму).

- Хто, на ваш розсуд, краще передав основну думку твору видатного письменника?

3. Метод «Прес»

Міні-дискусія про роль грошей у житті людини за таким початком:

- Я вважаю, що без великих грошей ніякого успіху в житті не досягнеш...

4. Інтерактивна вправа «Займи позицію»

На дошці написано:

Щастя — це…

гроші, багатство,                    золота                       здоров'я, друзі, рідні,

слава, влада                          середина                   любов, можливість

                                                                                   займатися улюбленою справою

(Учні піднімають відповідні картки, обґрунтовуючи свій вибір).

Слово вчителя

Ч.Діккенс у своїх «різдвяних» творах реалізує сюжети про духовне очищення, спасіння, переродження людини, що втратила подобу Божу. Це цілком відповідає святу Різдва, яке завжди пов’язувалося з чудом, спасінням, даром. Письменник щиро вірив у можливість перетворення «мертвої» душі на живу, вважав, що «кожна християнська душа, роблячи навіть у найскромнішій царині, вважатиме своє земне життя занадто швидкоплинним для безмежних можливостей добра».

- Ой, що це? Дивіться, діти: засяяла символічна перша зірочка

(запалює свічку).

- Про що вона сповіщає всьому людству?

- У цей вечір господиня застеляла стіл білою скатертиною та пригощала всіх, хто приходив (учитель пригощає дітей).

- Трішечки залишаємо на столі, щоб духи могли вночі прийти на вечерю…

III. Домашнє завдання

Написати твір-роздум «Що в житті людини найцінніше?»

(за повістю Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»)

IV. Оцінювання

V. Підсумок уроку

Категорія: Разработки уроков | Дата: 15.10.2014
Переглядів: 4150 | Теги: выставка, Диккенс, різдвіяна, діккенс, виставка, разработка урока, Чарльз, розробка уроку, Скрудж, урок